Bydgoski Klub Motorowodny
MORS

Rok założenia 1957
oficjalna strona bydgoskich motorowodniaków

Historia bydgoskiej barki holowanej „ELLA” Ż-6004 rok budowy 1929.
Armatorem i opiekunem tej ostatniej najstarszej barki w Bydgoszczy jest Stowarzyszenie:
Bydgoski Klub Motorowodny MORS. Barka cumuje na torze regatowym w Brdyujściu i jest najstarszym pływającym obiektem Bydgoskiego Węzła Wodnego, jest miejscem spotkań bydgoskich motorowodniaków.

Właścicielem barki był szyper z Bydgoszczy Stanisław Czarnecki
Dane techniczne:

  • Miejsce budowy: Stocznia Sthal Werke Danzing
  • Rok budowy: 1929
  • Długość: 57,60 m
  • Szerokość: 8,22 m
  • Zanurzenie max: 2,00 m
  • Nośność: 731 T
  • Załoga 3 osoby: szyper, bosman, marynarz

W początkowym okresie swej służby przypadającym na drugą połowę 20-lecia międzywojennego ELLA zasilając flotę największych tego typu statków na Wiśle, przewoziła towary frachtowe, zawijając głównie do portów położonych nad brzegami Królowej Polskich Rzek. Ostatnim portem z czasów II wojny światowej był Landsberg (Gorzów Wielkopolski ). Na mocy dekretu z 7 marca 1945 r. barka przeszła pod przymusowy zarząd państwowy i pływała po rz. Odrze. W roku 1955 ELLA wraca na rz.Wisłę i otrzymuje numer Ż-6004.

Pod koniec lat 50-tych prawowity właściciel, szyper Stanisław Czarnecki osiąga wiek emerytalny, opuszcza swoją
barkę i przenosi się do Tczewa. Dowództwo nad barką ELLA przejmuje bratanek żony Stanisława Czarneckiego, szyper Henryk Burnicki późniejszy kpt. statku pasażerskiego m/s Wodnik który pływał po Wiśle w Toruniu. Przez ostatnie lata służby do momentu wycofania w 1978 r. z eksploatacji barką dowodził szyper Jan Pawlak.

W okresie swojej świetności ELLA przewoziła między innymi: cukier, zboże, drewno, sodę na trasie Bydgoszcz-Gdańsk
z wyjściem na Zatokę Gdańską do portu Gdynia. Po odstawieniu w porcie bydgoskim, wszystko wskazywało na to,
że barka Ż-6004 ELLA podzieli los większości barek bez własnego napędu P.P Żegluga Bydgoska
i zostanie pocięta na żyletki. Los uśmiecha się do niej w listopadzie 1979 r. Po kilku miesięcznych
staraniach i uzyskaniu zgody przez Zjednoczenie Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu
barkę od Żeglugi Bydgoskiej odkupuje Bydgoski Klub Motorowodny MORS.

Prace remontowe i eksploatacyjne czyniące z niej przystań dla łodzi motorowych
i hangar kończą się w kwietniu 1980 r. W maju 1980 r. barka ELLA
zostaje przeholowana na miejsce swojego postoju
na Tor Regatowy w Brdyujściu.

Autor: Mariusz Krajczewski